Pod záštitou Ministerstva
kultury České republiky a primátora města Brna.
Weinberger Tour
Jaromír Weinberger (1896 -
1967)
Une Cantilčne jalouse (1920) v úpravě Františka Brikcia
pro violoncello a
klavír - premiéra
Erwin Schulhoff (1894 - 1942)
Sonáta pro violoncello a klavír (1914)
========
Jaromír Weinberger (1896 - 1967)
Colloque sentimental - Prélude d'aprčs le počme de
Paul
Verlaine (1920) v úpravě Františka
Brikcia pro violoncello a
klavír -
premiéra
James Simon (1880-1944)
Lamento für Cello (in jemenitischer Weise), Meinem Lieber
Martin! (17/18. XII. 1938) - česká premiéra
Irena Kosíková d-Fence pro violoncello a klavír (2007) -
premiéra
František Brikcius -
violoncello Tomáš Víšek
-
klavír
Český
skladatel Jaromír Weinberger (8. ledna 1896 - 8. srpna 1967) se
narodil v pražské židovské rodině. Studoval klavír
a hudební skladbu u Vítězslava Nováka na
pražské konzervatoři, později u Maxe Regera v Lipsku. V letech
1922-1926 vyučoval na Ithaca Conservatory of Music (Ithaca, New York).
Po návratu ze Spojených států působil v
Bratislavě, Londýně a Paříži. Dne 27. dubna 1927 měla ve
Státní opeře v Praze premiéru Weinbergerova opera
Švanda Dudák. Pražské publikum přijalo dílo
chladně, za hranicemi se však záhy proslavilo (Vienna - 1930,
Metropolitan Opera New York - 1931, Covent Garden London - 1934, State
Opera Berlin, …). Kromě Smetanovy Prodané nevěsty byla jedinou
mezinárodně uváděnou českou operou. Byl jedním z
prvních českých skladatelů působících ve
filmové hudbě (Na růžích ustláno - 1934). V roce
1939 se Weinberger zúčastnil slavnostního uvedení
Švandy Dudáka v rámci Světové výstavy v New
Yorku, kde nalezl svůj druhý domov a záchranu před
rasovým pronásledováním. Pozdější
zdravotní a finanční problémy vedly ke
skladatelově předčasnému úmrtí. Jaromír
Weinberger zemřel na předávkování
barbituráty. V roce 2007 tomu je 40 let.
Erwin
Schulhoff
Erwin Schulhoff
(8. června 1894 - l8. srpna 1942) pochází z
pražské židovské rodiny německého původu. Studoval
na pražské konzervatoři, dále
pak ve Vídni, Lipsku (skladbu u Maxe Regera) a dokončil
svá studia v
Kolíně nad Rýnem. Slibný počátek jeho
hudební kariéry byl přerušen
počátkem 1. světové války, obdobím,
které Schulhoff strávil ve vojenské
službě na východní frontě a které kompletně
změnilo jeho názor na svět
a umění. Skvělý klavírista, jemuž
soustavné provádění soudobých
skladeb otevřelo ve dvacátých letech evropská
hudební centra, byl silně
ovlivněn podněty expresionistů a nové věcnosti. Což se mimo
jiné
projevilo i v jeho skladbách. Napsal celou řadu
klavírních děl, komorní
a orchestrální hudby (jeho 7. a 8. symfonie v
náčrtcích byly psány již
v koncentračním táboře). Po tragických
událostech v letech 1938-39
uvažoval o přesídlení do Sovětského svazu (dokonce
obdržel sovětské
občanství), ale již to nestihl. Bezprostředně po německém
útoku na
Sovětský svaz byl zatčen, vězněn v Praze a později v
koncentračním
táboře Wulzburg, kde po ročním pobytu umírá
na tuberkulózu.
James Simon
Německý
skladatel, klavírista a muzikolog James Simon (29.
září 1880 -
po 12. říjnu 1944, datum deportace z Terezína do
Osvětimi) se narodil v
Berlíně v rodině židovského původu a byl zavražděn v
koncentračním
táboře Osvětim bezprostředně po deportaci z Terezína
(1941-1944).
Studoval na Musikhochschule v Berlíně hru na klavír
u prof. C. Ansorge
a skladbu u Maxe Brucha. V roce 1934 je nucen opustit Německo,
utíká do
Curychu, dále pak do Amsterdamu, kde je v roce 1941 zatčen a
přesunut do
Terezína. Přestože Simonova klavírní díla,
písně a jeho opera "Frau im
Stein" (1918) byla publikována, mnoho jeho
klíčových děl zůstává
neznámo. Bývá označován jako tzv. "Lost
Composer".
Irena
Kosíková
Česká
varhanice a skladatelka Irena Kosíková se narodila v
Praze do intelektuální rodiny zakázaného
filozofa Karla Kosíka a
literární vědkyně Růženy Grebeníčkové,
držitelky Herderovy ceny. Hru na
varhany začala studovat u prof. Jana Hory, současně s
klavírní
průpravou u prof. Elišky Kleinové a prof. Arnoštky
Grünfeldové.
Vystudovala na konzervatoři Jaroslava Ježka hru na varhany u prof.
Jaroslavy Potměšilové a dirigování u prof. Karla
Fialy. Z politických
důvodů jí nebylo umožněno další studium. Soukromá
studia skladby u
prof. Miroslava Raichla. Po revoluci byla přijata na Janáčkovu
akademii
múzických umění (JAMU) v Brně do varhanní
třídy prof. Aleny Veselé a
prof. Kamily Klugarové. Je absolventkou Hudební akademie
múzických
umění (HAMU) v Praze u prof. Josefa Popelky. Kromě
koncertní činnosti
komponuje a vyučuje hru na varhany na ZUŠ Charlotty Masarykové v
Praze.
Její skladby byly hrány v České republice, Belgii,
Německu, Izraeli,
Rusku a Velké Británii. Jako varhanice se specializuje na
interpretaci
děl Johanna Sebastiana Bacha: kompletní provedení
varhanních tokát,
fantasií, Lipských chorálů, Umění fugy,
Varhanní mše atd. Více viz http://www.iKosik.com .
Tomáš Víšek
Tomáš
Víšek (1957) začal hrát na klavír v 8 letech na
hudební škole u
prof. Pavla Svobody. V letech 1972 - 1976 studoval pražskou konzervatoř
u prof. Valentiny Kameníkové a později u prof. Zdeňka
Kožiny a v letech
1976 - 84 Akademii múzických umění (AMU) v Praze,
nejprve ve třídě
prof. Josefa Páleníčka a později prof. Zdeňka
Jílka, u kterého posléze
pokračoval i při svém studiu aspirantury v letech 1990 - 1993.
Již během studií se stal několikanásobným
laureátem domácích soutěží
(Ústí nad Labem, Hradec Králové,
Mariánské Lázně). Z mezinárodních
soutěží získal ocenění v Chopinově soutěži ve
Varšavě 1975 (zvláštní
cena Janiny Nawrocké), Smetanově soutěži v Hradci
Králové 1978 (2. cena
a cena za interpretaci Smetany) a na Vídeňské
mezinárodní hudební
soutěži 1992 (2. cena v konkurenci pěti oborů). K jeho posledním
soutěžním úspěchům patří 2. cena a cena J. S.
Bacha na "Ibla Piano
Competition" v sicilské Raguse 1994 a 5. cena na "Concours
Milosz
Magin" v Paříži 1995. Vystupoval v Čechách, na Slovensku,
v Polsku, Japonsku, Egyptě,
Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Německu, Francii (recitál v Radio
France -
1990), Holandsku, Itálii, Švýcarsku, Slovinsku a Rakousku
(mj. dvakrát
sólista Griegova koncertu ve vídeňském
Musikvereinu). S mimořádným
přijetím se setkal jeho klavírní recitál na
mezinárodním festivalu
Pražské jaro 1997 (stejně jako vystoupení v r. 2002, 2003
a 2006) a
festivalu Musica Iudaica 97, několikrát vystoupil před
vyprodaným
Rudolfinem jako sólista Gershwinovy Rhapsody in Blue.
Natáčel pro český
a polský rozhlas, Českou televizi a na kompaktní disky
(např. úspěšná
CD mapující postupně tvorbu E. Schulhoffa). Jeho
obsáhlý repertoár,
neustále obohacovaný hledáním nových
podnětů, mu umožňuje sestavovat
programy jak ze slavných děl světové hudby, tak i z
neprávem
zapomenutých autorů a skladeb, vždy s velkým ohlasem u
veřejnosti. Více podrobností je k dispozici na http://www.TomasVisek.cz
.