Novinky 12 (srpen - září 2010)
Pozvánka: Weinberger Tour & Festival Rádia Devín Jste zváni na
slovenskou premiéru koncertu "Weinberger Tour",
violoncellisty Františka Brikcia a klavíristy Tomáše
Víška, která se koná v pátek 1.
října 2010 od 19:00 hodin, v Malém koncertním
studiu Slovenského rozhlasu v Bratislavě. Koncert a
následný rozhovor s interprety bude uveden v
přímém přenosu na vlnách Slovenského
rozhlasu.
Na koncertě "Weinberger Tour" zazní ve slovenské premiéře skladby židovského skladatele Jaromíra Weinbergera, "terezínských" skladatelů Jamese Simona, Erwina Schulhoffa a české skladatelky a varhanice Ireny Kosíkové. Koncert "Weinberger Tour" se koná v rámci Festivalu Rádia Devín, ve spolupráci se Slovenským rozhlasem a Českým centrem Bratislava. Více informací na http://www.Brikcius.com , http://www.Rozhlas.sk , http://www.CZC.sk , http://www.Musica.cz/Visek a http://www.iKosik.com . WEINBERGER TOUR
1. říjen 2010, 19.00
hod., Malé koncertní studio, Slovenský rozhlas (Bratislava, Slovenská republika)
FRANTIŠEK BRIKCIUS - violoncello TOMÁŠ VÍŠEK - klavír Ke
kolikátému výročí se konalo
koncertní
turné "Weinberger Tour" českého
violoncellisty Františka Brikcia a klavíristy Tomáše
Víška?
Partner
měsíce: Listy
Rodokmen
dvouměsíčníku Listy sahá až do 60.
let minulého století k Literárním
novinám a Literárním listům, které
vycházely od listopadu 1968 do května 1969 pod
zjednodušeným názvem Listy. O rok později se rozhodl v
Římě jeden z protagonistů pražského jara Jiří
Pelikán (1923–1999) se spolupracovníky z exilu i
domácí demokratické opozice založit periodikum,
které by na tuto linii navázalo. Listy a
Svědectví, které
vydával v Paříži Pavel Tigrid, se staly
nejdůležitějšími exilovými periodiky, zaměřenými
především na čtenáře doma. Publikovali v nich prakticky
všichni významní exiloví či doma umlčení
publicisté, politici a spisovatelé. Pašovaly se přes
hranice, kolovaly mezi lidmi, patřily však také k
nejčastějším terčům komunistické propagandy a
šířit je bylo značně nebezpečné.
Po roce 1989 převedl Jiří Pelikán sídlo časopisu z Říma do Prahy. V roce 2003 se vydávání ujali redaktoři a vydavatelé Václav Burian a Tomáš Tichák, šéfredaktorem je již řadu let přední český politický analytik Václav Žák. Listy se nyní zaměřují na domácí a zahraniční politické a historické analýzy, esejistiku a studie, publikují však také fejetony, původní povídky či ukázky z chystaných literárních prací, přinášejí recenze nových knih a výstav. Listy udělují od roku 2004 cenu Pelikán, nazvanou podle zakladatele časopisu. Listy jsou mediálním partnerem projektu "eSACHERe". Poznejte ... klavírista Tomáš Víšek - rozhovor Tomáš Víšek František Brikcius: Pane Víšku, studoval jste na
pražské konzervatoři u prof. Valentiny Kameníkové
a prof. Zdeňka Kožiny, dále na AMU ve třídě prof. Josefa
Páleníčka a prof. Zdeňka Jílka. Jak Vás
jednotliví pedagogové ovlivnili?
Tomáš Víšek: Prof. Kameníková mi jako první postavila techniku a přivedla k uvědomělému muzicírování. Prof. Kožina mě učil jen krátce, ale získal jsem u něj tolik potřebný klid a důvěru před maturitou a přijímačkami na AMU. Prof. Páleniček mě soustavně vedl k poslouchání klavíru jako orchestru, prof. Jílek zas věděl, že když mi něco řekne, je třeba mi dát čas, abych zašel domů, v klidu si o tom popřemýšlel, nahrál si to a v 90% sám zjistil, že on měl pravdu. Takový pocit byl pak k nezaplacení. Ovšem musím zmínit i svého úplně prvního učitele prof. Pavla Svobodu, který v době tuhé nadvlády tzv. (často navíc nepochopené) Kurzovy metody mě vtáhl do muziky a rozvíjel mě skoro doslova od prvních krůčků na Bachovi, Mozartovi, Beethovenovi, Schumannovi, Chopinovi… Mít jiného kantora, tak už asi opravdu dneska nehraji. F. B.: Měla získaná ocenění v mezinárodních interpretačních soutěží (např. Chopinova soutěž ve Varšavě, Smetanova soutěž v Hradci Králové, Vídeňská mezinárodní hudební soutěž, "Ibla Piano Competition" v sicilské Raguse, "Concours Milosz Magin" v Paříži) zásadní vliv na Váš profesionální vývoj? T. V.: To spíš měly soutěže, kde jsem naopak neuspěl - hned jsem si vyhodnotil, proč se tak stalo a co budu dělat dál, případně v čem mi (někdy i celému Československu) ujel vlak. To bylo docela časté, že nám proklamovali, jak to na které soutěži bude vypadat - a skutečnost byla pravý opak. I to bylo poučné. Co se týče vystoupení či kontaktů v cizině, to mi vlastně kdysi přinesla jen vídeňská soutěž. F. B.: Jako sólový klavírista jste vystoupil na mnoha festivalech a koncertech, jak v České republice (Pražské jaro, Musica Iudaica), tak i v zahraničí (Bulharsko, Egypt, Francie, Itálie, Japonsko, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Švýcarsko a USA). Jaký je Váš nejoblíbenější dopravní prostředek? T. V.: Jednoznačně vlak - a pokud bych musel jet přes noc, tak samozřejmě letadlo. F. B.: U příležitosti 40. výročí úmrtí židovského skladatele Jaromíra Weinbergera jste vystoupil v rámci koncertního turné "Weinberger Tour" se skladbami tzv. "Terezínských" skladatelů. Jaký je Váš vztah k hudbě židovských skladatelů? T. V.: Ten vztah asi začal v r. 1974, kdy se trochu hrály skladby E.Schulhoffa (hlavně ony jazzem inspirované) a moc se mi líbily, pak jsem také v r. 1987 premiéroval od V. Saudka Klavírní koncert "Na paměť Gideona Kleina". Ovšem soustavně hrát jsem začal žid. hudbu (když odmyslíme, že např. Mendelssohn a Gershwin byli taky Židé) až po revoluci - dostal jsem hned v r. 1990 záskok v podobě "židovského" recitálu v pařížském Radio France (skladby Kleina, Ullmanna a Reinera) a od té doby mě žid. hudba už nepustila. Tenkrát byl také dost židovský boom, existoval festival Musica Iudaica, kde mi několikrát dali příležitost, v Supraphonu plánovali kompletní nahrávku Schulhoffa apod. - to vše už je bohužel minulost. Židovská hudba si mě podmanila svými intonacemi - ne nepodobnými cikánským, onen pocit vykořenění je zkrátka slyšet i zde a vznikají z toho velmi sugestivní díla. Omlouvám se, že jako ne-Žid to lépe nepopíšu. F. B.: Co je pro Vás při dramaturgii koncertů rozhodující? T. V.: Rád vytvářím dramaturgii na nějaké jednotící téma – samozřejmě, u večera "České klavírní miniatury" mohu vybírat mnohem více, než když hraji např. "Výtvarné inspirace v klavírní hudbě", kde takových skladeb je pár. Vždy se však snažím kombinovat známé věci s neznámými či méně známými, ale neméně krásnými či zajímavými. Totéž se snažím i na CD. F. B.: V pátek 1. října 2010 vystoupíte v Bratislavě na koncertě "Weinberger Tour", v přímém přenosu Slovenského rozhlasu, v rámci Festivalu Rádia Devín. Co Vás čeká dále? T. V.: Plánů a projektů je mnoho - rád bych aspoň některé z nich dotvořil do konečného provedení, některé ovšem také vyžadují sehnání peněz, což je kapitola sama pro sebe. Rád bych se ještě letos "trochu" věnoval Chopinovi (má 200. výročí!), chystám i notové vydání jedné skladby Chopinem inspirované, dále mě čeká dlouhodobě mnoho práce na Dvořákovi, o kterém chystám disertační práci - a co je rozjednané, to z pověrčivosti zatím nebudu prozrazovat. F. B.: Na jaký nástroj, případně koncert, nejraději vzpomínáte? T. V.: Vzpomínek na koncerty je mnoho a do každého se snaží člověk dát všechno, těžko nějaký vypichovat. Letos jsem hrál poprvé v USA - a samozřejmě na první koncert zde, v New Yorku na "Barge Music", což je neplovoucí loď pod Brooklynským mostem s koncertním sálkem (a Steinwayem), na to se nezapomíná, zvláště když večer se s Vámi při hraní loď pěkně houpe (ale piáno naštěstí neujíždělo…). A jinak, vždy je svátek, dotýkat se nástroje, kterého se dotýkal sám Suk, Ježek, Fibich apod., abych jmenoval aspoň nástroje, na které jsem měl to štěstí něco natočit. F. B.: Co Vás v poslední době nejvíce potěšilo? T. V.: Například to, že skoro po 20 letech si zase zahraji na Slovensku. F. B.: Děkuji za poskytnuté odpovědi.
Více informací o Tomáši Víškovi na
webových
stránkách http://www.Brikcius.com , http://www.TomasVisek.cz a http://Cs.Wikipedia.org/Wiki/Tomáš_Víšek
.
Oznámení
... Podpořte vydání nového CD
Podpořte vydání CD "MAKANNA" se záznamem koncertu! Bankovní spojení. |